Undersökningsplikten enligt köplagen
I den här artikeln beskrivs undersökningspliktens innebörd i Sverige enligt köplagen.
Undersökning av varan innan köpet
Enligt köplagen har köparen inte en egentlig undersökningsplikt innan köpet genomförs. Däremot om köparen faktiskt har undersökt varan innan köpet, eller inte hörsammat säljarens uppmaning att undersöka varan innan köpet, får köparen inte åberopa sådant som han skulle ha märkt vid undersökningen av varan innan köpet (20 § Köplagen). Man kan alltså uttrycka det som att det finns en undersökningsplikt innan köpet om undersökning faktiskt genomförs, eller om köparen blivit uppmanad att undersöka varan.
Att köparen inte får "åberopa sådant som han skulle ha märkt" innebär att prövningen ska göras utifrån köparens kunskaper och utifrån dessa vad köparen borde ha upptäckt vid undersökningen. Köparen förväntas visserligen agera som en uppmärksam person, men om köparen inte är fackman, kan inte allt för stora krav ställas på dennes förmåga att upptäcka avancerade fel och brister inför köpet.
Om köparen underlåter att utföra en tillräcklig undersökning som skulle ha utförts innan köpet, kan det påverka köparens rättigheter och göra det omöjligt att senare reklamera eventuella fel eller brister i varan. Det är därför viktigt att vara noggrann och vid behov söka professionell rådgivning eller expertutlåtande, för att säkerställa att undersökningsplikten uppfylls korrekt.
Om undersökningsplikten innan köpet gäller bör köparen:
1. Inspektera varan: Köparen bör undersöka varan noggrant genom att titta på den, känna på den och eventuellt testa eller provköra den. Det kan innebära att kontrollera dess fysiska skick, funktionalitet, färger, material eller andra relevanta aspekter beroende på typen av vara.
2. Ställa frågor: Köparen kan ha rätt att ställa frågor till säljaren eller be om ytterligare information om varan. Säljaren kan ha ett ansvar att medverka till köpet genom att ge korrekt och tillräcklig information för att underlätta köparens bedömning av varan.
3. Särskilda omständigheter: Beroende på varans art och eventuella särskilda omständigheter kan det finnas andra aspekter som köparen bör undersöka eller ta hänsyn till innan köpet genomförs. Det kan inkludera att undersöka dokumentation, garantier, produktbeskrivningar eller att inhämta oberoende utvärderingar eller expertutlåtanden. Sådana undersökningar går i regel utöver vad som krävs utifrån eventuell undersökningsplikt innan köpet, men kan vara viktigt för att köparen ska kunna fatta ett välgrundat beslut och bedöma om varan motsvarar köparens förväntningar och krav. Genom att genomföra en noggrann undersökning kan köparen minimera risken för att köpa en vara som är felaktig, bristfällig eller inte uppfyller avsett behov.
Undersökning av varan efter köpet
Till skillnad från vad som är fallet innan köpet av varan, finns alltid en undersökningsplikt efter ett köp av en vara. Denna undersökningsplikt efter köpet regleras av 31 § köplagen och anger att köparen så snart omständigheterna medger det ska undersöka varan i enlighet med god affärssed.
Undersökningsplikten efter köpet innebär att köparen har en skyldighet att undersöka varan så snart som möjligt efter att den har mottagits. Syftet med undersökningen efter köpet är att ge köparen möjlighet att upptäcka eventuella fel eller brister i varan och att reklamera dem inom skälig tid.
Kravet på undersökning av varan i enlighet med god affärssed innebär att köparen förväntas agera på ett sätt som är rimligt och i enlighet med vedertagna branschstandarder och praxis. Det handlar om att köparen bör uppfylla de rimliga förväntningar och standarder som normalt skulle gälla i liknande affärssituationer.
Undersökning i enlighet med god affärssed innebär även att köparen ska utföra en noggrann och adekvat undersökning av varan eller dess egenskaper med hänsyn till varans art, pris och övriga omständigheter. Köparen bör agera på ett sätt som en typisk och rimlig köpare i samma situation skulle göra. Det exakta kravet på undersökning kan variera beroende på omständigheterna och typen av vara. Vid köp av komplicerade eller kostsamma varor kan det förväntas att köparen utför en mer ingående och specialiserad leveransundersökning. Å andra sidan kan kraven vara lägre vid köp av enklare eller lågt prissatta varor.
Det är viktigt att notera att god affärssed inte är tydligt definierad i lagstiftningen och kan vara föremål för tolkning. Det är därför viktigt att ta hänsyn till de specifika omständigheterna och branschpraxis för att bedöma vad som förväntas av köparen beträffande undersökningsplikten.
Det är viktigt att köparen utför en grundlig undersökning av varan efter köpet och att eventuella fel eller brister upptäcks. Om köparen inte undersöker varan, eller inte gör det tillräckligt noggrant, och därför inte upptäcker fel som därvid borde ha upptäckts, börjar en reklamationsfrist att löpa redan från när undersökningen borde ha genomförts eller då felet borde ha upptäckts. Om felet upptäcks först en tid senare kan det redan vara för sent eftersom reklamation ska ske skyndsamt från när ett fel borde ha upptäckts. Reklamationsreglerna är alltså direkt kopplade till frågan om undersökningsplikten efter köpet.
Ta hjälp av jurist
Köplagen är en del av köprätten. Juristbyrån Din Juridik AB driver som sin huvudinriktning mål som rör köprätt. I din företagsförsäkring eller privata försäkring kan du ha rätt till rättsskydd som täcker större delen av kostnaderna för att anlita vår jurist.
Ta kontakt med oss så hjälper vi ditt företag att kräva er rätt.