Garanti mellan företag
Köplagen reglerar i Sverige köp av varor och garantier mellan företag/näringsidkare – läs mer om köplagen i allmänhet.
Enligt köplagen finns det ingen generell skyldighet för näringsidkare att lämna garantier eller garantitid för sina varor eller tjänster vid försäljning mellan företag. Däremot kan garantier vara en del av avtalet mellan parterna om de så önskar och enas om det.
Det är en vanlig missuppfattning att det vid köp mellan företag inte går att kräva något av ett säljande företag om det inte finns en garanti.
I den här artikeln beskrivs hur garantier mellan företag fungerar och vad de innebär samt hur ditt företag, med eller utan garanti, kan få hjälp av jurist/advokat med stöd i köplagens regler.
Vad är en garanti?
En garanti är en frivillig förpliktelse som köpande och säljande företag kan avtala om.
Om en näringsidkare frivilligt lämnar en garanti för sina varor eller tjänster, är garantin bindande för säljaren och ger köparen särskilda rättigheter utöver de rättigheter som köparen har enligt köplagen. Garantin kan reglera saker som garantiperiod, omfattning av garantin och eventuella åtgärder som vidtas om varan eller tjänsten inte uppfyller de avtalade kriterierna.
Det är viktigt att notera att om en garanti lämnas av en säljare till en köpare, kan garantin vara bindande och köparen kan ha rättigheter enligt garantin oavsett om varan eller tjänsten uppfyller köplagens krav eller inte.
Den vanligaste typen av garanti är en funktionsgaranti där en hel vara, eller en del av varan, garanteras fungera under en viss tid av säljande företag. Till exempel kan en garanti vara formulerad som att en lastbils motor garanteras fungera under 3 år eller 30 000 mil – det som faller in först. Då gäller garantin om lastbilens motor havererar under angiven tid och körsträcka och säljande företag ansvarar då för felet.
Det är rekommenderat att vid försäljning mellan företag vara noggrann med att klargöra och specificera villkoren för garantier och eventuella begränsningar eller undantag som kan gälla. Detta för att undvika tvetydighet och tvister i framtiden.
Vad har säljande företag för ansvar utan en garanti?
Enligt köplagen kan säljande företag ha ett ansvar för fel i varan även om ingen särskild garanti har lämnats. Detta ansvar grundar sig på de grundläggande bestämmelserna i köplagen och gäller förutsatt att varan till exempel inte uppfyller avtalet eller de krav på kvalitet, prestanda eller andra egenskaper som köparen rimligen kan förvänta sig med hänsyn till varans art, pris, användning och andra relevanta omständigheter.
Utan en garanti måste felet som köpande företag reklamerar vara ett så kallat ursprungsfel. Att felet är ett ursprungsfel betyder att felet åtminstone måste ha haft sin grund innan köpet - det vill säga när säljaren hade ansvaret för varan.
Ett ursprungsfel kan till exempel handla om ett utslitet lager när en maskin säljs, som först en kortare tid efter köpet leder till totalhaveri på maskinen. Eftersom lagret var utslitet redan vid köpet, ansvarar säljaren normalt för det följdfel som visade sig strax efter köpet. Detta gäller dock naturligtvis inte på äldre varor, som säljs till lågt pris och i befintligt skick.
Vad händer om köparen inte kan att visa att felet är ett ursprungsfel? Om det inte finns en garanti ska normalt köpande företag genom till exempel yttrande från expert/besiktningsman göra övervägande sannolikt att felet är ett ursprungsfel. I annat fall ansvarar säljaren inte. I fall med nya eller nästintill nya varor, kan dock ursprungsfel rentav antas föreligga om varan, eller del av varan, inte uppfyllt minsta rimliga förväntade livslängd. Så är till exempel fallet om en bildskärm i en hjullastare eller utanpå en CNC-maskin går sönder efter ett par veckor, utan tecken på någon yttre påverkan. Då kan felet sägas visa att varan hade en defekt redan vid tillverkningen, eller var av undermålig kvalité.
Vilka undantag finns från garantier?
Att säljande företag har lämnat en garanti innebär inte att företaget i alla fall ansvarar för fel på den garanterade varan, eller delen av varan. Säljande företag kan undgå ansvar om företaget visar att köparen har framkallat fel genom vårdslöshet, ovarsam hantering eller att det skett en ren olyckshändelse.
Samma situation gäller för övrigt då köparen utan garanti gör gällande ursprungsfel, men då är det köparen som har bevisbördan för att han inte orsakat felet. Skillnaden är alltså att när garanti föreligger har säljaren bevisbördan för att visa att köparen varit vårdslös eller hanterat varan ovarsamt, något som oftast är svårt.
Eftersom det är svårt för säljaren att visa att köparen har orsakat fel, har köpande företag ett bra utgångsläge när det finns en garanti. Det motsatta gäller när det inte finns en garanti - det vill säga att det är svårare för köparen att göra säljaren ansvarig, men fullt möjligt om det finns bevisning.
Ta hjälp av jurist
Köplagen är en del av köprätten. Juristbyrån Din Juridik AB driver som sin huvudinriktning mål som rör köprätt. I din företagsförsäkring kan du ha rätt till rättsskydd som täcker större delen av kostnaderna för att anlita vår jurist.
Ta kontakt med oss så hjälper vi ditt företag att kräva er rätt..